Elastyczność, spontaniczność i uleganie chwili nie są podstawowymi elementami budowania efektywnych działań marketingowych, ale mogą być ciekawym i innowacyjnym uzupełnieniem działań planowanych...

13 09-2018
Umów plan działań z klientem, on i tak zrobi po swojemu.

Uruchamiając działalność gospodarczą, mówiąc po ludzku - zakładając własną firmę, każdy właściciel rozwiązuje miliony problemów, a marketing może być przysłowiową kulą u nogi. To nie tak, że świadomie jest zaniedbywany, bo profesjonalne budowanie wizerunku firmy nie jest potrzebne i ważne, nie tak, że pozyskiwanie klientów nie jest istotne… Jednakże z mojego doświadczenia trenerskiego, działania marketingowe startującej firmy ograniczają się do strony www i może jakiejś aktywności na Facebooku.

I tak też można odnieść sukces komercyjny, ale takie działania nie są wystarczające do rozwoju firmy, pozyskiwania nowych klientów, czy profesjonalnego budowania wizerunku. Marketing jednak musi się wydarzyć w sposób planowy, systematyczny i długoterminowy, a uruchomienie marketingu w firmie wymaga podjęcia kilku przynajmniej ważnych decyzji.

Decyzja 1
W jakim celu konieczne są działania marketingowe na etapie rozwoju firmy?
Świadomość powiązania działań marketingowych ze strategią firmy jest istotna, aby nie stracić z oczu głównego celu działania firmy (sprzedaż usług czy produktów, utrzymanie klienta) i nie prowadzić działań marketingowych ot tak, dla sztuki. Czy marketing ma przynieść mi więcej klientów, nową grupę klientów, lub czy budować wiarygodność i wizerunek? Czy wszystko na raz?

Decyzja 2
W jakim zakresie działania marketingowe może realizować moja firma?
Czy jest konieczne budowanie zespołu marketingowego? Ile to osób i z jakimi kompetencjami? Jakie działania ma ten zespół realizować? A może zatrudnić agencję marketingową świadczącą usługi kompleksowe? Budowanie własnego zespołu marketingowego wymaga czasu i kompetencji, zarządzania takim zespołem. Zatrudnienie takiego zespołu jest kosztowne i może na początku nie być efektywne. Na współpracę z agencją firma może nie mieć budżetu, a również wiedzy i zasobów wewnątrz firmy.

Nową alternatywą jest współpraca z firmą outsourcingową, działającą na innych zasadach niż agencje marketingowe, ale nie będąca własnym zasobem firmy. Dlaczego zatem warto rozważyć tego rodzaju outsourcing marketingowy? I jakie korzyści będzie miała Twoja firma? Zobaczmy na przykładzie naszego zespołu Webmatic Marketing.

Oszczędzasz czas i pieniądze Koszt miesięcznej współpracy z zewnętrznym zespołem jest mniejszy niż zatrudnienie 1 osoby na stanowisku marketingowym w firmie. W tej cenie zyskujesz współpracę nie jednego, a kilku doświadczonych specjalistów. Koszt (FV) odliczasz od przychodu.Nie tracisz czasu na dodatkowe projekty. Skupiasz uwagę na tym, co najważniejsze w firmie… na produkcji, obsłudze klienta, zarządzaniu.

Współpraca partnerska i transfer wiedzy Każdy etap działań zespołu marketingowego wynika z poprzedniego. Znasz je, rozumiesz i akceptujesz. Wiedza, którą wykorzysta zespół do uruchomienia marketingu , pozostaje w Twojej firmie w postaci analiz i raportów. Szkolimy (rekrutujemy) pracownika na miarę potrzeb marketingu Twojej firmy.

Efekty potwierdzone liczbami Nie błądzimy, ale opieramy się na analizie danych. Potrzeby Twojej firmy są w centrum - to do nich dostosujemy działania. Nasze zespół ma ponad 20-letnie doświadczenie w marketingu i zarządzaniu. Wciąż się szkolimy i nadążamy za trendami nowoczesnego marketingu.

Decyzja 3
Ile czasu i zasobów w firmie docelowo trzeba zaangażować w działania marketingowe?
Od odpowiedzi na to pytanie zależy wybór pakietu usług i okres współpracy z outsourcingowym zespołem marketingowym. Zawsze szef firmy / właściciel jest zasobem w takich działaniach (przynajmniej na etapie akceptacji strategii działań marketingowych). I bez tak ważnego zasobu wszelkie decyzje i działania marketingowe w jakiejkolwiek formie utknął i nie odniosą żadnego rezultatu.

Decyzja 4 …i kolejna decyzja...

Na koniec mam taką refleksję. Kobieta która jeździ Porsche nosi torebkę Louis Vuitton. Każda firma świadoma konieczności działań marketingowych znajdzie rozwiązanie na miarę swoich potrzeb i możliwości. Dobrze, aby takie decyzje podejmowała świadomie i konsekwentnie. I jeśli dziś to nie jest jeszcze współpraca marketingowa na poziomie “Porsche”, bo nie ma też takiej konieczności, to nic, bo “Fiacikiem” też można dojechać do celu.

Powiązany artykuł

  • 30 08-2018
    SPERSONALIZOWANE DZIAŁANIA NA MIARĘ POTRZEB I MOŻLIWOŚCI TWOJEJ FIRMY

    Nasze zespół i współpraca rozpoczyna się z chwilą podjęcia decyzji o współpracy i praktycznie nie wymaga żadnych zmian w dotychczasowym działaniu Twojej firmy, a marketing zaczyna się dziać!

    Zobacz więcej...